Bewegen om beter te kunnen leren, wordt steeds meer gepromoot. Het is zó belangrijk! Maar… hoe doe je dat? Hoe bouw je eenvoudig bewegen in tijdens jouw lessen?
Met Commando Brein-Bouwers wordt dat een peulenschil. Brein-Bouwers zijn korte activiteiten waarmee je op een fundamentele manier de leerconditie van je leerlingen bevordert. Leerconditie in de zin van ‘voorwaarden voor leren’ en ook in de zin van ‘fit’.
Ook tijdens RT- en coaching kun je Commando Brein-Bouwers gemakkelijk, goed en gericht gebruiken.
Download de kaarten (en de intro) hieronder. En je hebt 2 sets kaarten met praktische activiteiten die je tussen de lessen door kunt doen. 1 set voor jezelf, 1 om een collega enthousiast te maken 🙂 Lamineer je ze, dan kun je er eeuwig plezier van hebben.
Op de achterkant van iedere kaarten staat waar die specifieke Brein-Bouwer goed voor is. Zo kun je gericht en doelbewust bewegen integreren in je lessen.
Hoe kun je de kaartjes gebruiken?
Op drie manieren kun je deze kaarten doelgericht inzetten:
1. losse kaartjes a. als energizer
b. om aan specifieke condities te bouwen.
2. het commando spel
3. bootcamp op de gang.
1. Losse kaarten:
a. Energizer: iedere bewegingsactiviteit bevordert iemands alertheid, en daarmee zijn leer-kracht; zijn vermogen om informatie te verwerken en zich eigen te maken. Deze activiteiten zijn daarom stuk voor stuk geschikte energizers.
b. Bouwen aan specifieke condities: op de achterkant van iedere Brein-Bouwers staat welke vaardigheden en vermogens je met deze Brein-Bouwer stimuleert. Met die informatie kun je kaarten selecteren waarmee je doelgericht aan bepaalde vaardigheden werkt.
2. Commandospel
Leer iedere bewegingsactiviteit aan als “commando <naam Brein-Bouwer>. Vanaf het moment dat je leerlingen een Brein-Bouwer kennen, kun je die opnemen in het commando spel. Op de eerste pagina vind je basiscommando’s. Het spel kun je ook starten met bijv. “Commando pen neer leggen”. Net als bij ‘commando pinkelen’ moet iemand een opdracht uitvoeren wanneer hij “commando” hoort. Geef je een opdracht zonder dat je “commando” zegt, moet iemand door blijven gaan met waar hij mee bezig is. Vergist iemand zich, draait ‘ie een kwartslag om zijn as of telt voor zichzelf zijn vergissingen. Omdat je ieders leerconditie wilt optimaliseren, wil je dat iedereen mee blijft doen (dus geen afvallers). Willen kinderen competitie, dan kunnen ze zelf hun score bijhouden en zichzelf ieder spel proberen te verbeteren. Door een kwartslag te draaien bij een vergissing, kunnen kinderen elkaar blijven zien en een goede feedbackloop met zichzelf houden.
3. Bootcamp
Heeft een kind een specifieke ‘conditietraining’ nodig, selecteer dan een aantal kaarten en hang die op ooghoogte op op de gang. Spreek af wanneer hij/zij op ‘bootcamp’ gaat. Bijvoorbeeld: * wanneer jij een teken geeft omdat jij denkt dat het kind het op dat moment goed kan gebruiken en/of * het gevoel van het kind dat ‘ie het nodig heeft of * specifieke momenten.
Heel veel plezier!
Brenda & Henriette
Gert Geurtsen 18 maart 2020
Voor welke leeftijd is dit bedoelt? Dat zou ik graag willen weten, omdat ik een onderwijs fb groep heb voor leerkrachten van kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar.
admin 9 juli 2020 — Berichtauteur
Voor die leeftijd is het perfect! Er zit geen maximumleeftijd aan. De kruisloopoefening zal voor de jongste kinderen nog te moeilijk zijn. Dingen die er eenvoudig uitzien, zoals armcirkels, kunnen lastig zijn. Het hangt van de rompbalans af, hoe gemakkelijk dit iemand afgaat. Ook volwassenen kunnen het lastig vinden, dus oefenen is altijd goed. En meer kinderen het als spel ervaren, hoe meer het zal opleveren 🙂 Veel plezier ermee!